03 Februari 2011

Surat Khabar – Kadang-kadang Jadi Bahan Prono?

Kerapkali bila membaca (membelek) akhbar harian untuk mencari berita yang menarik, mata pasti akan tersorot ke arah berita yang agak pelik. Namun kerapkali berita-berita pelik tersebut adalah sedikit berbau seks(agak lucah). Bahkan berita-berita yang mengandungi unsur sebegini kerap menjadi tajuk utama di muka hadapan. Lebih-lebih lagi akhbar H***** M****. Tajuk-tajuk kecil usah ceritalah.

Terkadang berita-berita penderaan seksual, jenayah rogol diceritakan dengan agak terperinci. Di tambah pula ruangan Tips Kesihatan, Masalah Remaja yang kandungannya kerapkali mampu memberikan kesan yang negatif terhadap pembaca, lebih-lebih lagi remaja yang sememangnya diketahui sebagai gemar mencuba sesuatu yang baru. Bahkan kadang-kadang ruangan Soal-Jawab Agama pun ada terselit pertanyaan-pertanyaan yang sedikit berunsur lucah. Bagi anak-anak yang baru mula belajar membaca, sudah pasti bacaannya itu tadi akan disusuli dengan pertanyaan-pertanyaan yang boleh menyebabkan ibubapa mati kutu untuk menjawabnya.

Adalah menjadi tanggungjawab kepada penerbit dan wartawan untuk melaporkan sesebuah berita terutama jenayah seksual dan perlakuan kejam dengan lebih berhemah agar berita yang disiarkan itu tadi pada asalnya untuk diambil iktibar, tidak menjadi ikutan. Kalau perlakuan korup para pemimpin boleh ditutup dari memenuhi media arus perdana, maka berita-berita ini tadi juga sewajarnya boleh ditutup atau dilapor dengan penuh berhemah. Cukuplah sudah sumber-sumber negatif yang terhidang buat anak-anak kita, janganlah surat khabar pun mengikut jejak langkah bahan-bahan prono tersebut.

Ibubapa, tugas anda semua sekarang sudah bertambah dalam mengawal bahan bacaan anak-anak anda dengan surat khabar termasuk dalam bahan bacaan kawalan!

prono - memang saja eja camtuh

3 pengkritik:

Hairi Ahmad on 3/2/11 1:35 PG berkata...

uiks...ingat salah eja da...
=)

pak long on 4/2/11 12:31 PG berkata...

salam...
berita macam tu untuk terikan carik makan...

Hairi Ahmad on 4/2/11 6:08 PTG berkata...

salam cikgu @pak long...
benar sekali, dh itu tujuannya :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Apa sajalah, asalkan ilmu! Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template